Procedury bezpieczeństwa BHP w okresie pandemii COVID-19
„Procedura bezpieczeństwa BHP
w Warsztacie Terapii Zajęciowej w Starej Wsi 793
w okresie pandemii COVID – 19”
PODSTAWY PRAWNE:
Ustawa z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz. U. z 2019 r. poz.1239 ze zm.), ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz. U. z 2019 r. poz. 59 ze zm.), Ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U.2020.374 z późn. zmianami), Wytyczne przeciwepidemiczne MRPiPS.
POSTANOWIENIA OGÓLNE
$11. Niniejsza procedura dotyczy wszystkich pracowników i podopiecznych WTZ, świadczących pracę i biorących udział w zajęciach na terenie placówki
w trakcie trwania epidemii koronawirusa COVID-19.
$12. Celem procedury jest zminimalizowanie zagrożeń zakażenia COVID-19.
$13. Procedura określa działania i środki zapobiegawcze, które zminimalizują możliwość zakażenia, jednak pomimo wszystkich podjętych środków bezpieczeństwa, nie pozwolą całkowicie wyeliminować ryzyka związanego z zakażeniem koronawirusem.
$14. Osoba decydująca się na udział w zajęciach organizowanych przez WTZ w okresie epidemii jest zobowiązany wypełnić oraz złożyć oświadczenie, stanowiące ZAŁĄCZNIK NR 1 do niniejszej Procedury. W przypadku, gdy uczestnik nie może sam podpisać powyższego oświadczenia, konieczny jest podpis rodziców/opiekunów prawnych.
ZASADY ORGANIZACYJNE i ZASADY BHP
$11. W placówce obowiązuje ustalony zgodnie z wytycznymi Głównego Inspektora Sanitarnego rygor sanitarny.
$12. Do placówki przychodzą wyłącznie osoby zdrowe, bez objawów chorobowych (kaszel, katar, ból brzucha, biegunka, wymioty, zapalenie spojówek, stany zapalne skóry, choroba zakaźna).
$13. W placówce dostępne są środki ochrony indywidualnej (maseczki, rękawiczki, przyłbice, mydło) oraz instrukcje prawidłowego ich stosowania. Przy czynnościach pielęgnacyjnych w stosunku do uczestników używa się odpowiednich środków ochrony indywidualnej (nieprzemakalne fartuchy, maseczki, rękawiczki), które po użyciu należy wrzucić do dedykowanego kosza na śmieci.
$14. Konieczne jest zapewnienie odpowiedniej ilości specjalnie zamykanych i opisanych koszy na zużyte środki ochrony indywidualnej.
$15. Pracownicy promują i wspierają wśród uczestników i pracowników higienę rąk i dróg oddechowych, a także właściwą etykietę postępowania prewencyjnego.
$16. Pracownicy stosują środki ochrony osobistej (rękawiczki, maseczki, przyłbice) oraz mycia rąk, w tym przed i po kontakcie z uczestnikami, po kontakcie z zanieczyszczonymi powierzchniami lub sprzętem oraz po usunięciu środków ochrony osobistej.
$17. W placówce obowiązuje zakaz noszenia biżuterii – na rękach poniżej łokcia nie można nosić żadnych pierścionków, zegarków, bransoletek, itd., gdyż utrudniają prawidłowe umycie rąk.
$18. Obowiązuje zakaz pozostawiania telefonów komórkowych na powierzchniach ogólnodostępnych, gdyż są siedliskiem/przekaźnikami wirusów.
$19. Osoba prowadząca zajęcia w miarę możliwości używa osłony ust i nosa.
$110. Zajęcia odbywają się w małych grupach, a w razie konieczności w systemie zmianowym. Najlepiej, by grupy uczestników nie stykały się ze sobą i prowadzili je ci sami opiekunowie.
$111. W jednej sali może przebywać do 3 uczestników, przy czym minimalna przestrzeń na jedną osobę nie powinna być mniejsza niż 2m2.
$112. Nie odbywają się zajęcia w ramach pracowni gospodarstwa domowego.
$113. Nie odbywają się praktyki zawodowe u pracodawców.
$114. Posiłki nie mogą być spożywane w sali jadalnej przez wszystkich jednocześnie. Po zakończeniu posiłków należy uprzątnąć resztki produktów z powierzchni ogólnodostępnej.
$115. Uczestnicy muszą mieć świadomość, jakie ryzyko niesie ze sobą nieprzestrzeganie niniejszej procedury.
$116. Pomieszczenia, w których odbywają się zajęcia i posiłki, musza być regularnie wietrzone.
$117. Powierzchnie użytkowe i wyposażenie wykorzystywane do zajęć muszą być regularnie dezynfekowane (klamki, poręcze, blaty, oparcia krzeseł, słuchawka telefonu, klawiatura
i myszka, włączniki świateł, biurka) – koniecznie po zakończeniu zajęć jednej grupy, a przed rozpoczęciem zajęć grupy następnej jeśli zachodzi taka kolejność. Toalety, klamki, poręcze, włączniki świateł należy dezynfekować przynajmniej 4x dziennie.
$118. Należy ograniczyć kontakty osób niezaangażowanych w bezpośrednią pracę z uczestnikami z nimi samymi.
$119. Do placówki nie wchodzą osoby, których obecność nie jest konieczna do zapewnienia ciągłości działalności placówki.
$120. W placówce nie wydziela się pomieszczenia na IZOLATORIUM
OBOWIĄZKI PRACOWNIKÓW W OKRESIE PANDEMII COVID-19
$11. Pracownik dezynfekuje ręce przy wejściu do placówki. Regularnie myje i dezynfekuje ręce.
$12. W trakcie wykonywania pracy wszyscy pracownicy bezwzględnie mają założone gumowe rękawiczki oraz maski lub przyłbice.
$13. Łazienki wyposażone są w środki do dezynfekcji rąk na bazie alkoholu (minimum 70%).
$14. Przed przystąpieniem do pracy oraz po zakończeniu pracy pracownicy zobowiązani są
do umycia i dezynfekcji rąk.
$15. Po skończonej pracy jednorazowe rękawiczki gumowe zostają wyrzucone do kosza na śmieci stojącego przy wyjściu z budynku.
6. W kuchni stosuje się płyny dezynfekujące przeznaczone do czyszczenia powierzchni
i sprzętów w gastronomii.
7. W pozostałych pomieszczeniach stosowane są środki przeznaczone do dezynfekcji
powierzchni.
8. Prowadzony i odnotowywany jest monitoring prac dezynfekcyjnych wykonywanych
w pracowniach, łazienkach i na korytarzach.
9. Mycie rąk powinno trwać minimum 30 sekund i odbywać się na zasadach szczegółowo
opisanych w instrukcji mycia rąk .
10. Instrukcja mycia i dezynfekcji rąk wywieszona jest w widocznym miejscu w toaletach.
11. Pracownicy nie przemieszczają się bez szczególnej potrzeby po placówce - zobowiązani
są również do zachowania dystansu społecznego w każdej przestrzeni wynoszącego min.
1,5 m od siebie.
12. Do prac zapobiegających rozprzestrzenianiu się zakażenia nie angażuje się pracowników
powyżej 60 r.ż. lub z istotnymi problemami zdrowotnymi, które zaliczają daną osobę
do grupy ryzyka.
13. Pracownicy przekazują kierownikowi informacje o stanie zdrowia własnego i uczestników, które są istotne.
14. Regularnie rozmawiają z uczestnikami o profilaktyce zakażeń i stosują podstawowe zasady higieny (m.in. mycie rąk wodą z mydłem, nie podawanie ręki na przywitanie, unikanie częstego dotykania oczu, nosa i ust). Utrwalają prawidłowe nawyki podczas kichania czy kasłania.
OBOWIĄZKI OPIEKUNÓW W OKRESIE PANDEMII COVID-19
$11. Nie wysyłać do placówki uczestnika, jeżeli w jego domu przebywa osoba na kwarantannie lub w izolacji, jeżeli miał kontakt z osobą zakażoną, jeżeli ma objawy choroby lub podwyższoną temperaturę.
2.Stosować się do zaleceń GIS.
3. Poinformować Kierownika placówki o pojawieniu się objawów choroby u uczestnika, tj.: podwyższona temperatura, duszności, kaszel, osłabienie organizmu, katar.
SPOSÓB POSTĘPOWANIA NA WYPADEK PODEJRZENIA ZAKAŻENIA KORONAWIRUSEM
$11. Pracownik, który zauważył u siebie objawy choroby, takie jak: podwyższona temperatura, duszność, kaszel, osłabienie organizmu, katar, niezwłocznie powiadamia drogą telefoniczną kierownika i nie przychodzi tego dnia do pracy. Bezzwłocznie kontaktuje się ze stacją sanitarno – epidemiologiczną, oddziałem zakaźnym, a w przypadku pogarszania się stanu zdrowia wzywa pogotowie i informuje o możliwości zakażenia koronawirusem.
$12. Jeśli niepokojące objawy pojawią się u pracownika będącego na stanowisku pracy, należy niezwłocznie odsunąć go od pracy. Pracownik powinien skorzystać z porady lekarskiej. Obszar, w którym przebywał i poruszał się dany pracownik należy poddać gruntownemu sprzątaniu i dezynfekcji. Pracownik oddala się własnym samochodem.
$13. W przypadku potwierdzenia choroby jednego z pracowników, kierownik niezwłocznie powiadamia pozostałych pracowników, którzy mieli kontakt z chorym.
$14. Pracownik, który miał kontakt z osobą chorą, niezwłocznie powiadamia o tym fakcie drogą telefoniczną kierownika i nie przychodzi tego dnia do pracy.
$15. Pracownik, który zauważył objawy choroby u współpracownika lub innej osoby przebywającej na terenie placówki, niezwłocznie powiadamia o tym fakcie kierownika, jego zastępcę lub pielęgniarkę. Ci kontaktują się z pracownikiem z objawami choroby w celu potwierdzenia, wykluczenia występujących objawów.
$16. W przypadku zaobserwowania objawów choroby u uczestnika zajęć, niezwłocznie informują o tym kierownika, zastępcę lub pielęgniarkę.
$17. Pracownik jest zobowiązany odizolować uczestnika (np. przeprowadzić na zewnątrz budynku), aby nie narażać zdrowia pozostałych osób przebywających w grupie, zawiadamia kierownika lub jego zastępcę, a ten powiadamia rodzinę uczestnika o obowiązku odebrania uczestnika z WTZ własnym środkiem transportu.
$18. Osoba oczekująca wraz z uczestnikiem na przybycie opiekuna (konieczna zgoda tej osoby), zachowuje wszelkie środki ostrożności ( określone w niniejszej procedurze).
SPOSÓB POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU POTWIERDZENIA WYSTĄPIENIA OBJAWÓW ZAKAŻENIA U UCZESTNIKA LUB PRACOWNIKA
1.W przypadku potwierdzenia wystąpienia u uczestnika lub pracownika zakażenia pracownicy zobowiązani są do poinformowania kierownika, zastępcę lub pielęgniarkę o zachorowaniu podopiecznego/ pracownika, celem zapobiegania rozpowszechniania się choroby i podjęcia odpowiednich działań. Kierownik powiadamia organ prowadzący oraz sanepid.
2. Pracownik oddala się własnym samochodem i postępuje zgodnie z zasadami ogólnymi
i zaleceniami GIS.
W sytuacjach koniecznych kierownik wzywa służby medyczne.
3.W przypadku potwierdzenia objawów chorobowych u uczestnika kierownik lub jego zastępca informuje rodzinę o konieczności odebrania uczestnika własnym transportem z placówki w celu zapobiegania rozprzestrzeniania się zakażenia wśród osób przebywających w WTZ oraz w celu poddania uczestnika badaniom lekarskim.
W sytuacjach koniecznych kierownik wzywa służby medyczne.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
1. Procedura bezpieczeństwa wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia do realizacji przez Kierownika jednostki.
2. Procedura obowiązuje do odwołania.
$13. Procedura zostanie uruchomiona przez kierownika z chwilą, gdy:
$1a) zapewni środki dezynfekujące potrzebne do bieżącego funkcjonowania placówki.
$1b) zaopatrzy pracowników w indywidualne środki ochrony osobistej, w tym: jednorazowe rękawiczki, maseczki, przyłbice, kombinezony, termometr bezdotykowy.
$14. Treść procedury zamieszcza się na stronie internetowej placówki.
…………………………………………………
(podpis i pieczęć kierownika)